1ـ مردمان چه منطقه ای در ایران به زبان ایلامی سخن می گفتند؟
پاسخ: مردمان جنوب غربی فلات ایران.
۲ـ در دوران هخامنشی کدام زبان به عنوان زبان دوم نوشتاری از آن استفاده می شود؟
پاسخ: زبان ایلامی .
۳ـ الواح کشف شده از تخت جمشید به چه زبان و خطی است؟
پاسخ: خط و زبان ایلامی.
۴ـ زبانها و گویشهای گوناگون)که پس از استقرار تدریجی آریایی ها در ایران متداول شد(از سوی زبان شناسان چه نامیده شدند؟
پاسخ: زبان های ایرانی.
۵ـ منظور از زبان های ایرانی چیست؟
پاسخ: شاخه ای از گروه زبانهای هند و ایرانی که اقوام هند و ایرانی پیش از جدا شدن از یکدیگر، با آن سخن می گفتند.
۶ـ زبانهای هند و ایرانی زیر شاخه ی کدام زبانند؟
پاسخ: گروه بزرگ زبانهای هند و اروپایی.
۷ـ مراحل تغییر و تحول زبانهای ایرانی به چند دوره تقسیم می شود؟
پاسخ: سه دوره ی کهن، میانه و نو.
۸ـ از کدام یک از زبانهای کُهن ایرانی، آثار مکتوب برجای مانده است؟
پاسخ: زبان فارسی باستان(زبان هخامنشیان) و زبان اوستایی.
۹ـ زبانهای کهن در چه محدوده ی زمانی رواج داشته؟
پاسخ: از قدیم تا پایان هخامنشیان (زبانهای دوره میانه، در دوره اشکانی تا اوایل دوره ی اسلامی.) زبان دوره نو، در اوایل دوره ی اسلامی رواج یافت.
۱۰ـ نیای زبان فارسی امروزی کدام زبان است؟
پاسخ: زبان فارسی باستان.
۱۱ـ فارسی باستان زبان کدام قوم بود؟
پاسخ: زبان قوم پارس بوده که در زمان هخامنشیان رواج داشته.
۱۲ـ مهمترین مدرک برجای مانده از زبان فارسی باستان(زبان هخامنشیان)، به چه خطی نوشته شده؟
پاسخ: خط میخی
۱۳ـ مردمان کدام نواحی ایران به زبان اوستایی سخن می گفتند؟
پاسخ: مردم بخشی از نواحی شرقی ایران.
۱۴ـ از زبان اوستایی چه آثاری برجای مانده؟
پاسخ: کتاب اوستا و متون مربوط به آن و …
۱۵ـ زبانهای ایرانی دوره ی میانه در چه محدوده ی زبانی متداول بوده اند؟
پاسخ: تقریبا از زمان سقوط هخامنشیان تا سقوط ساسانیان و حتی اوائل دورهی اسلامی.
۱۶ـ زبانهای ایرانی دوره ی میانه شامل کدام زبان هاهستند؟
پاسخ: زبان پارتی یا پهلوی اشکانی ؛ زبان فارسی میانه یا پهلوی ساسانی.
۱۷ـ زبان پارتی یا پهلوی اشکانی کجا رواج داشت؟
پاسخ: در دربار اشکانی و نیز در مناطق شمال و شمال شرقی ایران.
۱۸ـ زبان فارسی میانه یا پهلوی ساسانی دنباله ی کدام زبان است؟
پاسخ: زبان فارسی باستان.
۱۹ـ زبان فارسی میانه یا پهلوی ساسانی کجا رواج داشت؟
پاسخ: در دربار ساسانی و در نواحی جنوب و جنوب غربی ایران.
۲۰ـ زبان های ایرانی نو به چه زبان هایی گفته می شود؟
پاسخ: به زبان هایی که در دوران اسلامی به تدریج در نقاط مختلف ایران گسترش یافت.
۲۱ـ چرا در ایران باستان نوشتن متون مختلف رواج نداشت؟
پاسخ: زیرا نقل شفاهی بر کتابت ترجیح داشت.
۲۲ـ در ایران باستان کدام اسناد کتابت می شد؟
پاسخ: اسناد سیاسی و تا حدودی اسناد اقتصادی.
۲۳ـ براساس نوشته های مورخان یونانی چه مطالبی در ایران باستان به صورت شفاهی نقل می شده است؟
پاسخ: داستانهای حماسی و عاشقانه ی مادی و نیز برخی اشعار آن زمان.
۲۴ـ قِصّه ی هزار افسان، مربوط به چه دوره ای است و کدام داستان مشهور براساس آن شکل گرفته است؟
پاسخ: مربوط به زمان هخامنشیان است و داستان هزار و یک شب براساس آن شکل گرفته است.
۲۵ـ در چه زمانی نقل داستانهای ملّی و پهلوانی در ایران رواج فراوانی داشت؟
پاسخ: در زمان اشکانیان.
۲۶ـ در دوره ی اشکانی به چه کسانی گوسان می گفتند و چه می کردند؟
پاسخ: شاعران و موسیقی دان ها و داستان گویان که داستان های ملّی و پهلوانی را از حفظ برای مردم می خواندند. پس داستان را سینه به سینه به نسل های بعد منتقل می کردند.
۲۷ـ داستان های ملّی و پهلوانی در دورهی اشکانی در تدوین کدام کتب مؤثِر بوده ؟
پاسخ: این داستان ها بعدها در تدوین خدای نامه ها و سرودن شاهنامه فردوسی مورد استفاده قرار گرفتند.
۲۸ـ گوسان ها چه نقش فرهنگی در تاریخ ایران در عصر اشکانیان داشتند؟
پاسخ: در حقیقت این گوسان ها بودند که داستانهای ملی و پهلوانی را سینه به سینه به نسلهای بعد منتقل می کردند.
۲۹ـ منظومه ها(کتابهای شعر) ی داستانی یادگار زریران و درخت آسوریک به چه خط و زبانی هستند و در ابتدا به چه زبانی سروده شده اند؟
پاسخ: به زبان و خط پهلوی ساسانی. شاید ابتدا به زبان پارتی(یا زبان پهلوی اشکانی)سروده شده اند.
۳۰ـ اصل و ریشه ی داستان بیژن و منیژه به چه خط و زبانی می باشد؟
پاسخ: اصل و ریشه ی اشکانی دارند._
۳۱ـ موضوع بیشتر آثار ساسانی (به خط و زبان فارسی میانه، پهلوی ساسانی) چیست؟
پاسخ: در موضوعات ادبی دینی حقوق تاریخ جغرافی پند و اندرز.
۳۲ـ مهمترین اهداف تعلیم و تربیت در ایران باستان چه بود؟
پاسخ: ایرانیان باستان به تعلیم و تربیت و پرورش فرزندانی دانا و پرهیزکار و خرد ورزی تأکید می کردند.
۳۳ـ ابعاد اموزش و پرورش در ایران باستان شامل چه بود؟
پاسخ: شامل تربیت جسمانی، اخلاقی، اجتماعی، دینی، شغلی و حرفه ای.
۳۴ـ تعلیم و تربیت در ایران باستان چگونه انجام می شد؟
پاسخ: تا پنج یا هفت سالگی در خانه و زیر نظر مادر آداب و رسوم و… را یاد می گرفتند. مراحل بعدی آموزش و پرورش اغلب در خارج از خانه و در مدرسه و یا آموزشگاه انجام می گرفت.
۳۵ـ آموزش در ایران باستان بخصوص زمان ساسانیان چگونه بود؟
پاسخ: فقط فرزندان خاندان شاهی درباریان و اشراف و مؤبدان می توانستند به مدرسه بروند و تحصیل کنند اما دیگر اقشاراز آموزش محروم بودند و فرزندان حرفه ی پدران را می آموختند.
۳۶ـ برنامه های آموزشی مدارس باستان چه بود؟
پاسخ: آموختن اصول زردشت، آداب و رسوم، کمی خواندن و نوشتن. البته گروههای مختلف آموزشهای ویژه ای می دیدند. مثلا شاهزادگان و فرزندان اشراف و امرا، به فراگیری دانش های سیاسی، کشورداری، فنون رزمی… می خواندند. فرزندان موبدان، تعالیم دینی و اوستایی را آموزش می دیدند. فرزندان دبیران نیز خط و زبان، ادبیات و حساب فرا می گرفتند.
۳۷ـ در زمان ساسانیان، آموزگاری شغل چه کسانی بود و آنها به چه علومی مسلط بودند؟
پاسخ: فقط به موبدان اختصاص داشت. آنان بر معارف دین زردشت، ادبیات پهلوی و برخی دیگر از علوم زمان خود تسلط داشتند.
۳۸ـ در زمان ساسانیان، اداره ی آموزشگاه ها و مدارس در اختیار که بود؟
پاسخ: موبدان زردشتی.
۳۹ـ کودکان و جوانان خاندان شاهی و بزرگان، چه اموری را از مربیان فرا می گرفتند؟
پاسخ: انواع ورزشها مثل سوار کاری.
۴۰ـ از چه منابعی می توان استنباط کرد که دانش و فرهنگ ایرانیان باستان در سطح بالایی بوده است ؟
پاسخ: از مندرجات اوستا، شاهنامه فردوسی، کتیبه ها و گزارش های تاریخ نویسان یونانی و رومی.
۴۱ـ در فصل دانش اوستا، در مورد چه علومی مطالبی آمده است؟
پاسخ: مطالبی درباره ی پزشکی، دامپزشکی، ستاره شناسی، حکمت، امور اجتماعی و حقوقی و علوم طبیعی.
۴۲ـ در کدام دوره ی ایران مرکز دانش ها و مبادلات فرهنگی بین کشورهای متمدن زمان بود؟
پاسخ: در دوره ی هخامنشیان.
۴۳ـ علوم و فنون چه تمدنهایی در دوره هخامنشیان با دانش های هخامنشی آمیخته شد؟
پاسخ: بین النهرین، مصر، هند، ایلام، آسیای صغیر.
۴۴ـ وضعیت علمی و فرهنگی ایران ساسانی چگونه بود ؟
پاسخ: پیشرفت علوم در این دوره از دورههای قبل بسیار بیشتر بود. پادشاهان ساسانی به نشر علوم و گرامیداشت دانشمندان و رفاه حال آنها توجه می کردند. ایرانیان همواره علاقه مند بودند که از علوم دیگر اقوام بهره برند.
۴۵ـ نتیجه گسترش مبادلات فرهنگی با هند و روم زمان انوشیروان چه بود؟
پاسخ: جنبش علمی نیرومندی در ایران پدید آمد
۴۶ـ کدام پادشاه علاقه زیادی به مباحث علمی فلسفی داشت؟
پاسخ: خسرو انوشیروان.
۴۷ـ یکی از مراکز علمی ایران باستان را نام ببرید؟
پاسخ: دانشگاه جُندی شاپور(نزدیک دزفول) در دوره ی ساسانی.
۴۸ـ در دانشگاه جندی شاپور چه دانش هایی تدریس می شد؟
پاسخ: پزشکی، فلسفه نجوم الهیات.
۴۹ـ پزشکان کدام نواحی در جندی شاپور تدرس می کردند؟
پاسخ: ایرانی، هندی یونانی.
۵۰ـ ویژگی بیمارستان دانشگاه جندی شاپور چه بود؟
پاسخ: مثل دانشگاه های پزشکی امروزی، دارای بیمارستان هایی بود که دانشجویان در کنار آموزش های نظری، به صورت عملی نیز با درمان بیماران آشنا می شدند.
برچسب : نویسنده : fhistory5711d بازدید : 63